lørdag 23. april 2011

Vinhøne

Fant mønster på en kjekk vinhøne i Hjemmet før påske, så da måtte jeg jo kjøpe meg garn, knapper, og selvfølgelig, pappvin.

P1010910

Det var fort gjort å strikke høna, da den ble strikket i fritidsgarn og pinner nummer 5,5. Tovet den ferdig og bestemte meg for å hekle litt andre føtter enn de som var i originalen.

Jeg la opp 67 masker med oransje garn, og for å lage tre klør på føttene heklet jeg så fem fastmasker tilbake, som jeg begynte i 3 luftmaske fra enden. Så la jeg opp 7 nye luftmasker og heklet 5 fastmasker tilbake, startet i tredje luftmaske fra nålen som den forrige, så la jeg opp 7 masker til og heklet fem fm tilbake som forrige, som da førte til at jeg hadde 3 klør. Heklet klørne sammen med en fastmaske i siste av de fem første fastmaskene. Så heklet jeg 4 halvstaver før jeg begynte med snurremønsteret. Det er kjempeenkelt. Hekler 3 halvstaver i hver luftmaske ut omgangen. Heklet en til akkurat lik. Sydde de på den ferdig tovede høna til slutt.

Slik ble høna med de føttene jeg lagde:

P1010909

Da høna var ferdig tova tok jeg ut plastposen med vin fra pappkartongen og puttet den inni kroppen på høna. Slik ser den ut bakfra:

P1010911

Nå i påsken får høna lov til å sitte på orkesterplass øverst på hylla mi. Får vel se om jeg finner en annen plass til henne når høytiden er overSmilefjes

P1010913

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar