tirsdag 20. september 2011

Grytekluter

P1020315For et par år siden strikket jeg et sett grytekluter som jeg har mistet mønsteret på. Jeg har gjentatte ganger lett etter dette på nettet, og gleden var stor da jeg fant en beskrivelse av gryteklutene på en tysk nettside. Forklaringen så veldig detaljert ut, men oppdaget fort at dersom jeg ikke hadde hatt mine grytekluter å sammenligne med, så hadde jeg ikke fått de til som de skulle være.

Klutene er heklet i to farger, med en farge på hver side. De er dobble, men er heklet sammen, slik at det ikke er åpning i selve klutene.

P1020317Her ser dere detaljer. På det tyske mønsteret var det en fin “flettet” pyntekant rundt grytekluten, så den måtte jeg også ha, selv om det var litt av en jobb å flette heklingen etter hver fargeskifte. Resultatet ble jo ok.

 

 

 

P1020314Her er den andre grytekluten halvferdig. Som dere ser må en brette ned den øverste raden med luftmasker når en hekler sammen for og bakside på arbeidet.

For dere som ønsker å hekle lignende grytekluter, finner dere en forholdsvis grei fremgangsmåte på denne siden her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar