torsdag 8. september 2011

Hardangerbroderi fra 70-tallet

Driver å rydder opp i uferdige prosjekter, og i den forbindelse tok jeg mot til meg og fant frem en stor duk som jeg begynte på da jeg jobbet på en tankbåt på midten av 70-tallet. Duken ble aldri gjort ferdig, og ble behørlig pakket ned i en pose. Da jeg fant den frem igjen, manglet selvfølgelig selve mønsteret på duken. Jeg hadde kommet såpass langt, at mønstret i seg selv ikke var problemet. Problemet var vel heller det at jeg ikke har brodert hardangersøm siden den tid, og ikke husket hvordan fyllingen av edderkoppspinn ble gjort. Heldigvis har vi internett, så nå er jeg godt i gang med å fullføre et ca 30 år gammelt prosjekt.

Som dere kan se av fargevalget, er dette et lite bevis på hvilke farger som var dominante i forrige århundre:)

P1020981

På nært hold ser mønsteret slik ut:

P1020983

Målet er at den skal være ferdig til jul. Da jeg er godt i gang, regner jeg med at det kan være en mulighet for å greie det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar