tirsdag 20. september 2011

Strikket lue og skjerf til baby

P1020305Da jeg i disse dager har blitt gammeltante til en liten jente, måtte jeg lete frem gamle strikke mønster og lage noe til den lille tulla. Da mine barn var små, likte jeg godt disse hjelmene i tynt ullgarn, så jeg bestemte meg for å strikke en slik.

 

 

P1020309

Fant små søte knapper på husfliden:, så da måtte jeg jo kjøpe de til den lille søte luen. Se bare hvor fine de er.

Siden det sikkert er mange som ønsker å strikke slike søte luer til en liten baby, eller dukker, har jeg skrevet ned det jeg husker av oppskriften til en slik lue. Så da har du ingen unnskyldning for ikke å prøve i alle fallSmilefjes som blunker

 

Oppskrift på luen var ganske enkelt:

Legg opp 32 masker, strikk riller og fell samtidlig 1 maske i begynnelsen av annenhver pinne, samtidlig som du øker 1 maske i slutten av omgangen. (Både felling og øking skal gjøres 2 masker fra kanten) Dette gjentas 16 ganger. Så øker du i begynnelsen av pinnen, og feller i slutten av pinnen annenhver omgang i alt 16 ganger. Så feller du 1 maske i begynnelsen av pinnen og øker i slutten av pinnen annenhver omgang 8 ganger, og øker 1 maske i begynnelsen og feller 1 maske i begynnelsen annenhver omgang 8 ganger, for så å felle 1 maske i begynnelsen og øke en maske i begynnelsen annenhver omgang16 ganger. Til slutt økes det 1 maske i begynnelsen og felles 1 maske i slutten annenhver omgang i alt 16 ganger.  Sy sammen oppleggskant og avfellingskanten, og midt bak, Hekle et hakebånd av 26 luftmasker med tre omganger fastmasker. Hekle et knappehull over 3 og 4 fastmaske på andre omgang. Sy på hakebåndet og en knapp i den andre siden, og vips, så har du en flott lue.

P1020307

 

Jeg syntes den første luen ble litt stor til en nyfødt, så jeg strikket en ny med 28 masker, og henholdsvis 14, 14, 7, 7, 14, 14 omganger med fellinger og økinger.

 

 

P1020306

Er jo kjedelig med bare en lue, en må jo nesten ha et skjerf som står i stil, Husker disse skjerfene fra gamle dager, hvor det var et hull i den ene enden av skjerfet hvor en puttet den andre enden inn i for å feste det. Fant en fin oppskrift på et slikt i en av mine gamle mønstersamlinger, og strikket et slikt til luene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar